V čem se liší CMS a DXP

23.06.2024, Václav Lang

Přemýšlíte o novém webu a tápete, co všechno by jeho administrační rozhraní mělo umět? Pak si možná budete muset položit otázku, zda chcete využít systém CMS nebo DXP. Vysvětlíme vám, jaký je mezi nimi rozdíl.


Oba dva akronymy zastupují rozhraní sloužící ke správě vašeho webu. Zatímco CMS značí Content Management System, DXP znamená Digital Experience Platform. Zjednodušeně by se dalo říct, že první z nich je takřka výhradně zaměřený na publikaci obsahu, a ten druhý zvládá i daleko vyspělejší záležitosti jako například personalizaci, propojení s různými externími systémy a marketingovými či obchodními nástroji. Ale to není všechno.

Živé světelné efekty osvěcující pódium

Co je CMS?


Pojďme si oba systémy představit popořadě. Pokud chcete spustit jednoduchý firemní web, drobný e-shop, blog nebo prezentaci, vystačíte si nejspíš s CMS. Na trhu je takových systémů celá řada. Jedním z oblíbených CMS je třeba Strapi, na které jsme v NITTIN specialisté a postavili jsme na něm například web.

Obecně platí, že CMS je jednoduché prostředí, které slouží zejména pro vytváření a správu obsahu. Ať už se jedná o texty, fotky či videa. Své příspěvky můžete publikovat v rámci předpřipravených webových šablon, které je možné na míru klienta upravit. U náročnějších zadání dovedeme upravit či rozšířit i samotné CMS. Customizované weby nejsou ničím, s čím bychom si neporadili.

Pro některé organizace mohou být nástroje v rámci CMS vším, co potřebují. Někdy už ale tradiční CMS naráží na své limity. To zejména, když chce klient web, který poslouží nejen k publikování obsahu a základní interakci s klienty, ale rovnou i k lepšímu doručení svému publiku a jeho vyššímu zapojení. Tehdy vstupuje do hry DXP.


Výhody CMS:

  • Jednoduchost
  • Uživatelská přívětivost
  • Cena


Nevýhody CMS:

  • Omezené možnosti
  • Chybí pokročilé nástroje

Co je DXP?


Jedná se o daleko rozšířenější softwarovou sadu, která poskytuje široké spektrum nástrojů, ať už pro publikační, marketingové, obchodní či analytické účely. Nejen, že pomocí ní vytvoříte obsah jako v tradičním CMS, ale navíc umožňuje jeho personalizované doručení a rovnou i marketingové pokrytí, obchod či analytiku.

DXP platformy kombinují systém správy obsahu společně s digitálním marketingem a e-commerce do jednoho integrovaného řešení. To poskytuje i nástroje pro shromažďování dat a jejich další využití k personalizaci či správě katalogu produktů. A to napříč zařízeními, které uživatel používá.


DXP se tedy bude hodit všude tam, kde chcete posunout uživatelskou zkušenost vašich zákazníků na vyšší úroveň, a současně mít celý svůj byznys plně pod kontrolou. To celé navíc pod jednou střechou v rámci jediného systému.

Jedním z celosvětově nejlepších DXP systémů je Xperience by Kentico. S brněnskou firmou Kentico úzce spolupracujeme. NITTIN je globální odborník na integraci jejich nejnovější platformy a velmi rádi ji zpřístupníme i pro váš projekt. Tak, jako jsme to například udělali už tady.


Výhody DXP:

  • Komplexní řešení integrující široké spektrum nástrojů
  • Adaptace na nejnovější požadavky firem

Nevýhody DXP:

  • Vyšší cena

Je lepší CMS nebo DXP?


Na otázku, zda je lepší CMS nebo DXP nelze jednoznačně odpovědět. Oba dva systémy mají své přednosti, které budou vyhovovat jinému uživateli. Obecně se však dá říct, že pokud nepotřebujete profesionální nástroje například pro e-commerce, vystačíte si s CMS. Obvykle také ušetříte, protože existují i bezplatné platformy. Což může být klíčovým vodítkem při rozhodování menších nebo začínajících firem.

Kolik stojí DXP?


Vzhledem k tomu, že se jedná o pokročilejší nástroj, bývá také o něco dražší. Zejména u velkých firem s komplikovanějším digitálním systémem se však může jednat o investici, která může být nejen nezbytná, ale hlavně vyplatí se jim. DXP jsou navíc navržené tak, aby se dokázaly efektivněji škálovat než CMS.

DXP od Kentico


Xperience by Kentico je pokročilejší nástupce populárního nástroje Kentico Xperience 13. Ten si oblíbily zejména firmy, které nad rámec klasického obsahového manažeru využijí také rozsáhlou nabídku byznysových nástrojů, jako jsou různé pomůcky pro personalizaci či digitální marketing.

Vylepšená novinka Xperience by Kentico, jež nyní vstupuje na trh a postupně se v něm začíná etablovat, se již adaptuje mezi prvními klienty. Slibuje přinést ještě kvalitnější a propracovanější služby, které profesionálům umožní náskok před konkurencí.

Postavíme váš web na CMS i DXP


Naše společnost se zaměřuje na stavbu webů jak na platformách CMS, tak i DXP. Zatímco bezplatné Strapi využijí menší podnikatelé, kterým ale skvěle poslouží pro běžné byznysové aktivity, náročnější klienti mohou ocenit rozšířené funkce populárního systému od Kentica.

Ať už preferujete jednu či druhou variantu, jsme tady pro vás. Neváhejte se na nás obrátit a my vám pomůžeme vybrat, zda je pro vás lepší CMS či DXP. Domluvte si s námi schůzku prostřednictvím našeho kontaktního formuláře níže nebo nám zavolejte. Rádi vás pozveme na kávu a nezávazně probereme možnosti, jak váš projekt posunout k ještě lepším výsledkům.

Hledáte partnera pro svůj projekt nebo máte nějakou otázku?

Napište nám, rádi se s vámi potkáme nebo vám zavoláme.

Kontaktní údaje

+420 777 725 675
obchod@nittin.cz
NITTIN s.r.o.
Branická 26/43
147 00 Praha 4
IČO: 06947743
DIČ: CZ06947743

Nastavení cookies

Tato stránka používá cookies.