Analýza obecenstva při stavbě webu

13.05.2024, Václav Lang

Pokud nevíte, pro koho tvoříte, pak existuje velká šance, že vaše tvorba, potažmo celé podnikání vyjde vniveč. Správná a důkladná analýza publika je základním předpokladem k úspěchu. Ukážeme vám, jak na ni.

Jak na analýzu publika


Správně provedená analýza publika pomáhá lépe porozumět vašim cílovým uživatelům a zajistit, že váš web bude přesně splňovat jejich potřeby a očekávání. Proto je potřeba si napřed odpovědět na otázku, jaká je vaše cílová skupina.


obr_5

Definujeme cílovou skupinu


K rozboru cílové skupiny můžeme přistupovat z mnoha úhlů. Mohou nás zajímat její demografické atributy (věk, pohlaví, vzdělání, zájmy apod.), geografické (odkud pocházejí, kde žijí), psychografické atributy (jaké zájmy, hodnoty či názory zastávají), případně jaké komunikační platformy preferují, k jakým dalším značkám inklinují apod. Snažte se zkrátka vymodelovat co možná nejdetailnější tzv. personu či persony, což jsou fiktivní uživatelé, kteří představují různé segmenty vaší cílové skupiny.

Můžete pracovat také s tzv. prioritním publikem, což jsou zastupitelé té části vašeho obecenstva, u které bezpodmínečně potřebujete, aby váš obsah viděli. Zaměřte se u nich například na to, kde a za jakých podmínek budou váš web navštěvovat, co na něm budou hledat, odkud na něj budou přicházet. Podle toho je pak možné stránky na míru této ideální skupině optimalizovat, tak aby se tam zejména ona cítila dobře, našla, co hledá, a případně vám zvýšila revenue.

V neposlední řadě může být dobrým pomocníkem také Google Trends. V tomto nástroji si dohledáte, jaké zájmy právě letí mezi konkrétními skupinami, případně i v jakých souvislostech.

Kde vzít informace o publiku?


  • Pokud již nějakou webovou stránku máte, není nic jednoduššího než si pomocí nástrojů jako Google Analytics či přehledů na vašich sociálních sítích nastudovat chování vašeho publika. Srovnejte, jak se proměňovalo v čase, jaké trendy setrvaly a kde se naopak mění dynamika a proč. Zjistěte, které stránky mají nejvíce návštěvnosti, v kterých místech uživatelé opouštějí web a jaké klíčové slovo je přivedlo.
  • Můžete také své stávající zákazníky požádat o vyplnění dotazníku. Získejte zpětnou vazbu ohledně jejich potřeb, preferencí a problémů, které chtějí řešit na vašem webu.
  • Pokud začínáte s vaším webem tzv. na zelené louce, poohlédněte se po konkurenci. Kdo nabízí podobnou službu a jací lidé k němu chodí a jaké mají potřeby? Mnohé zjistíte například z uživatelských recenzí či komentářů na sociálních sítích.

Uživatelské scénáře


Až budete mít dostatečný přehled o tom, kdo je typickým uživatelem vašeho webu nebo aplikace, vytvořte uživatelské scénáře. Definujte různé situace, které by uživatelé na vašem webu mohli provádět. Například hledání informací, nákup produktů nebo registrace k newsletteru. Pomocí toho docílíte komfortnějšího uživatelského prostředí.

Nemusíte mít obavy, že by hned první nástřel analýzy publika musel být dokonalý, protože bude tím posledním. Právě naopak. Už po vytvoření návrhu webu můžete požádat nějakého zastupitele z vámi určené cílové skupiny a provést spolu s ním uživatelské testování, abyste vychytali poslední nedostatky. A i s přibývajícím časem si při sledování statistik dovedete ještě precizněji určit, kdo je vaším typickým konzumentem a různě upravovat svá měřítka a tomu uzpůsobovat i obsah či podobu webu a aplikace. Ostatně jen málokterý takový produkt, pokud má být úspěšný, zůstává v průběhu času neměnný. Naopak se snaží neustále vyvíjet s tím, jak se vyvíjí jeho publikum.

Proto se vyplatí využít znalost svého publika a jeho zájmů k tomu, že budete konstantně zjišťovat, kam se jeho kroky ubírají. To vám pomůže držet krok s trendy a v případě včasné reakce být i napřed před konkurencí. Podobně jako vám orientace v dané skupině může odhalit, jaké problémy ji aktuálně trápí, a přijít tak s řešením, které se může stát ultimátním klíčem k vašemu úspěchu.

Obraťte se na nás


Když budete dobře znát uživatele svého chystaného webu nebo aplikace, můžeme tomu už v začátcích přizpůsobit vývoj projektu. Rádi vám ale s definováním cílové skupiny a jejích potřeb poradíme u nás v NITTIN. Stačí se u nás objednat - zavolejte nám, nebo nás kontaktujte prostřednictvím formuláře níže, a probereme vše potřebné třeba u kávy.

Hledáte partnera pro svůj projekt nebo máte nějakou otázku?

Napište nám, rádi se s vámi potkáme nebo vám zavoláme.

Kontaktní údaje

+420 777 725 675
obchod@nittin.cz
NITTIN s.r.o.
Branická 26/43
147 00 Praha 4
IČO: 06947743
DIČ: CZ06947743

Nastavení cookies

Tato stránka používá cookies.